Welkom!
Thema'sWat is talentdenken?
Vraag eens om je heen hoeveel mensen aangesproken worden op hun talent en niet op hun tekortkomingen. Gaat een beoordelingsgesprek toch niet vaak daarover? Is het onderwijs niet vooral gericht op wat een kind niet kan? In plaats van wat het kind wel kan?
Bij talentdenken gaan we uit van wat iemand wél kan. Soms krijg ik de vraag of je dan ‘enkel mensen de hemel in mag prijzen’ en geen verbeterpunten of negatieve feedback mag geven. Maar zo werkt het leven natuurlijk niet – het is belangrijk om je bewust te zijn van zwakke kanten en verbeterpunten. Wél is bekend dat werken en leren vanuit je talenten energie geeft, zelfvertrouwen simuleert en werkplezier doet toenemen.
Motivatie
Lorem ipsum
Lorem ipsum MM
Lorem ipsum
Lorem ipsum
Lorem ipsum
Lorem ipsum
Thema’s
Motivatie
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore
Zelfregulatie
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
TalentDenken
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
Twenty first century skills
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
Ondernemend leren
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
Executieve functies
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
Leerstrategieën
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
Ervaringsverhalen
“Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae, vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur.”
“Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis.”
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis laboris nisi ut aliquip ex ea commodo.
Meer ervaringsverhalen lezen
Whitepapers
Meer informatie over TalentDenken en aanverwante onderwerpen? Dat lees je in de onderstaande whitepapers!
Zelfregulerend leren
door positieve docent-leerling interacties
Niet iedere leerling beschikt uit zichzelf over intrinsieke motivatie of het zelfregulerend vermogen om het leerproces te sturen. Hierin speelt de docent een grote rol. Onderzoek wijst uit dat middels de wijze van communicatie over en weer met de leerling, de docent leerlingen kan begeleiden van extrinsiek gemotiveerd naar intrinsiek gemotiveerd.
Wanneer docenten daarnaast voorzien in drie basisbehoeften, competentie, relationele verbondenheid en autonomie, zal zowel de motivatie als het zelfregulerend vermogen toenemen.
Pesten in relatie tot zelfregulatie
Mogelijke gevolgen van pesten zijn het ontstaan van sociale en emotionele problemen, zoals eenzaamheid en depressie. Bij de pester kan sociaal onaangepast gedrag gevolg zijn. Pesten heeft een negatieve invloed op de motivatie van de leerling wat opname van lesstof in de weg staat (Illeris, 2007).
Negatieve emoties zorgen dat de leerling zich eerder beroept op externe hulp (Pekrun et al., 2002). Hoe kan een leerarrangement als interventie pesten verminderen door het zelfregulerend vermogen?
TalentDenken
Jezelf en de ander begrijpen en tegen een stootje kunnen. Weten waar talenten liggen en wat valkuilen zijn. Begrijpen waar een bepaalde emotie of handeling vandaan komt en hoe daarmee het best om te gaan. Dan kun je stevig in je schoenen de wereld tegemoet treden. Dit geldt voor jong en oud.