Veerkracht en weerbaarheid versterken

Talentdenken binnen het onderwijs

TalentDenken in het onderwijs

In het onderwijs zijn werkdruk en burn-out bekende begrippen. Niet alleen voor docenten en leerkrachten, maar zelfs al voor kinderen. Al op jonge leeftijd lijken wij hen te leren zichzelf te bekijken door een bril van wat nog beter moet omdat het nu niet goed gaat. In plaats van hen te leren dat ze ‘ok’ zijn zoals ze zijn en allemaal over vele talenten beschikken.

TalentDenken helpt leerlingen en hun leerkrachten/docenten om positiever te kijken. Naar zichzelf en naar anderen. Door hen inzicht te laten krijgen in hun eigen talenten en die van anderen, worden de kinderen ook weerbaarder in lastige situaties. Ze herkennen bepaalde reacties van zichzelf en bij anderen en weten hier beter en accurater mee om te gaan.

Door een groeimindset te ontwikkelen neemt zelfvertrouwen, weerbaarheid en veerkracht toe. Dit helpt om makkelijker, leuker en succesvoller te leren. Daarnaast maakt dit het hele leven leuker en gelukkiger.

Wat biedt TalentDenken

N

Mindset lessen vanaf 8-18

N

Lessen in geluk 8-18

N

Talentgericht leren leren (kan ook als train-de-trainer programma)

N

Docententraining talentgericht leren leren

N

Masterclass mindset in de klas voor professionals

N

Masterclass talent in de klas voor professionals

N

Masterclass leren leren PO VO voor professionals

N

Masterclass executieve functies voor professionals

N

Ouder-kind programma talentgericht leren leren

N

Programma's op maat

N

Ondersteuning bij aanvragen subsidies of schrijven verbindingsplan Verbinding PO-VO

N

Ondersteuning bij activiteitenplan subsidie basisvaardigheden

Werken vanuit talenten

De positieve psychologie lijkt steeds meer ruimte te krijgen in de maatschappij, maar ook in het onderwijs. We geven elkaar als docenten en leerkrachten, leidinggevenden en aan leerlingen steeds meer positieve feedback. Toch lijkt dit nog onvoldoende van de grond te komen. Zie jij hier ook nog kansen?

Ook wordt er gewerkt aan het vergroten van weerbaarheid bij kinderen, maar waarom niet vanuit het perspectief van talenten? Uit onderzoek (Frederickson, B., 2003) blijkt dat positieve emoties zorgen voor het aanleggen en opbouwen van fysieke en psychische bronnen van energie. Dit zorgt er weer voor dat weerbaarheid toeneemt en beter kunnen omgaan met tegenslagen. Te vaak wordt namelijk bij het werken vanuit talenten gedacht dat er alleen maar gekeken wordt naar alles wat goed gaat. Echter, door het kennen van je talenten en door te herkennen wanneer je deze talenten ovedrijft, kun je juist ook in moeilijke tijden handiger met situaties omgaan.

Werken vanuit talenten

De positieve psychologie lijkt steeds meer ruimte te krijgen in de maatschappij, maar ook in het onderwijs. We geven elkaar als docenten en leerkrachten, leidinggevenden en aan leerlingen steeds meer positieve feedback. Toch lijkt dit nog onvoldoende van de grond te komen. Zie jij hier ook nog kansen?

Ook wordt er gewerkt aan het vergroten van weerbaarheid bij kinderen, maar waarom niet vanuit het perspectief van talenten? Uit onderzoek (Frederickson, B., 2003) blijkt dat positieve emoties zorgen voor het aanleggen en opbouwen van fysieke en psychische bronnen van energie. Dit zorgt er weer voor dat weerbaarheid toeneemt en beter kunnen omgaan met tegenslagen. Te vaak wordt namelijk bij het werken vanuit talenten gedacht dat er alleen maar gekeken wordt naar alles wat goed gaat. Echter, door het kennen van je talenten en de bijbehorende draken (wanneer je een talent overdrijft), kun je juist ook in moeilijke tijden beter met situaties omgaan.

TalentDenken bij jou op school

Lalentgericht leren leren, zelfregulatie stimuleren, veerkracht, weerbaarheid en zelfvertrouwen versterken… 

Op scholen waar docenten hun leerlingen hielpen hun talenten in kaart te brengen, bleek dat deze leerlingen na vier jaar opleiding significant betere resultaten te hebben (Harter, J.K., 1998). Talent hebben betekent het hebben van een natuurlijke aanleg (deWulf, L., 2017). “Het  is niet omdat je heel veel talent hebt, dat je dat meteen al kunt laten zien”. Wat nog meer nodig is om talent tot uiting te laten komen is de juiste context en bijpassend gedrag.

Sluit bovenstaande aan bij jullie visie? En wil je praktisch aan de slag om deze visie te implementeren op jullie school?

Schrijf je in voor een inspiratiesessie of een training.

Whitepapers

Meer informatie over TalentDenken en aanverwante onderwerpen? Dat lees je in de onderstaande whitepapers!

Zelfregulerend leren

door positieve docent-leerling interacties

Niet iedere leerling beschikt uit zichzelf over intrinsieke motivatie of het zelfregulerend vermogen om het leerproces te sturen. Hierin speelt de docent een grote rol. Onderzoek wijst uit dat middels de wijze van communicatie over en weer met de leerling, de docent leerlingen kan begeleiden van extrinsiek gemotiveerd naar intrinsiek gemotiveerd.

Wanneer docenten daarnaast voorzien in drie basisbehoeften, competentie, relationele verbondenheid en autonomie, zal zowel de motivatie als het zelfregulerend vermogen toenemen.

 

 

Pesten in relatie tot zelfregulatie

Mogelijke gevolgen van pesten zijn het ontstaan van sociale en emotionele problemen, zoals eenzaamheid en depressie. Bij de pester kan sociaal onaangepast gedrag gevolg zijn. Pesten heeft een negatieve invloed op de motivatie van de leerling wat opname van lesstof in de weg staat (Illeris, 2007).

Negatieve emoties zorgen dat de leerling zich eerder beroept op externe hulp (Pekrun et al., 2002). Hoe kan een leerarrangement als interventie pesten verminderen door het zelfregulerend vermogen?

 

TalentDenken

Een leuker en gelukkiger leven? Wil jij dit ook? Voor jezelf en/of jouw (werk) omgeving?

Dan helpt TalentDenken jou hierbij!

Contact

TalentDenken
Munnikendijk 38
3273 LE Westmaas

M: sandra@talentdenken.nl
T: 06-53875526

Social media
Social media TalentDenken